العاصي الفصل الخامس عشر
العاصي الفصل الخامس عشر
الفصل الخامس عشر
صعد الي والدتها واخبرها بما حدث بينهم واتهماها له بأنه طمعان فيها
كما اخبرها ايضا بالفستان وطلب منها ان تصعد اليهم وتتكلم معهم وتحضر ملابسهم معاها ودار بهم الحديث التالي
روقيه:معلش يا عاصي انا عارفه انك هاتتعب معاها غمزه بالذات عنيده قوي واخده طبع بابها
كان ديما يعلمها علي انها ماتحولش تبان ضعيفه قدام حد ديما كان بيقولها مافيش راجل بيقرب من اي بنت الا اذا كان عايز يأزيها او طمعان فيها
عاصي:اه يعني الله يرحمه بقي ورثها ثروه ومعاها عقده طب حضرتك بقي لازم تفهميها اني مش محتاج منها اي حاجه غير انها تبقي مراتي وبس
واظن مافيش زوج بيأذي مراته يعني
ثم تركها وذهب الي عمله وضعت ملابسهم وجميع أشيأهم في الحقائب وبعثتها مع لوزه الخادمه
ونزلت خلفها استقبلها حمزه امام باب بيتها وامسك يد الجده توحه
ثم صعد معهم الي شقتهم وتركهم معهم ثم نزل مره تانيه الي الوكاله
لم تخرج هي من غرفتها عندما علمت بوجود حمزه معهم
دلفت والدتها عليها بعد ماقابلت غزل واحتضنتها واخذتها معاها
ضحكت روقيه من قلبها عندما رأتها بهذا المنظر فأجتذب صوت ضحكاته توحه فذهبت اليهم تري ما الذي حدث فصرخت هي فيهم
غمزه:بتضحكو علي ايه شوفتو الحيوان اللي جوزتني ليه عمل فيا ايه وبدأت تظهر تلك العلامات علي عنقها
روقيه:عمل ايه انا شايفه انو معملش حاجه
ابوكي كان بيعمل اكتر من كده
خجلت غزل مما رأت واغمضت عيناها
فتكلمت توحه: وانتي التانيه بتغمضي عنيكي علي ايه
جاتكو خيبه هاتضيعو شابين ذي الورد من اديكو واحده هابله والتانيه مسترجله
غمزه:انتي بتقولي ايه يانانا اذاي انام واصحي من نومي
الاقي نفسي في حضن واحد بيقولي اناجوزك ولازم تاخدي
علي كده مش هو ده اللي قال من كام يوم هانسيبهم براحتهم لحد مايتعودو علينا
روقيه:الواحد اللي بتكلمي عليه ده يبقي جوزك وكان رافض كده وانا اللي اتحيلت عليهم بعد ما شوفت الشر في عين ياسر واخوه دول كانو هايخطفوني انا امبارح
كانو عايزين يمضوني علي ورثي من ابوكم عشان كده انا اللي اتحيلت عليهم انهم يخدوكم عندهم خوفت عليكم ياغمزه افهمي بقي
غمزه:يا مامي ده اسلوبه صعب اوي انتي شايفه قاطعلي فستاني اذاي
توحه:مش انتي اللي بتستفزيه بلسانك الطويل ده
غمزه:اه دا راح اشتكلكو مني بقي وحكي ليكو وجاب طبعا الغلط عليا
روقيه:خلاص حللتي من وجهة نظرك هو قالنا ايه ومقالش ايه
بصي يا غمزه مافيش راجل يا حبيتي يقبل ان مراته تقول عليه انو طمعان فيها وتشتمو كده
واللي ذي عاصي ده مش بيحب طريقة التعامل دي في ايدكي تكسبيه برقتك وبكلمه حلوه تملكي قلبه
صمتت وبدأت التفكير في كلام والدتها وجدتها عندما اتجهو بالكلام الي غزل
روقيه: وانتي يا هانم ايه اللي عملتيه دا
ليه يا بنتي الخوف اللي انتي فيه ده
مش هو ده حمزه اللي انتي قولتي عليه مؤدب ودمه خفيف ومش عارفه ايه
غزل:لاء يا مامي ده طلع قليل الادب
توحه:بس يا بت انتي ماتكمليش طالعه هابله وخايبه ذي امك بالظبط
روقيه:ايه يا ماما انتي كمان اللي بتقوليه ده بصي يا غزل الخجل مطلوب يا حبيبتي وكل حاجه
بس مش لدرجة انه كل ما يقرب منك تعيطي وتقولي عايزه مامي هو مش متجوز طفله ياغزل
لازم تتعودي انك تنامي في حضنه وتصحي في حضنه ده امانك وسندك يا غزل
غزل:حاضر يا مامي بقلمي /كنزي حمزه
//////////////////////////
ذهب الي والده في المستشفى واخرج والدته منها بعد ان استقرت حالتها كما ابتاع لها مقعد متحرك حتي يسهل عليها الحركه
وفي الطريق حكي لهم كل شيء حدث بالامس كما اخبرهم بوجودهم الان في بيتهم
رحب فضالي بالفكره ولكن بداخله زاد قلقه علي من سلبت قلبه منذ شبابها
نظرت هي اليه وكأنها تقرأ ما بداخله تعرف ما يفكر به الان ولكنها بداخلها شيء تسترضيه من اجله نعم تريد ان يرجع حبه اليه ولكنها غير قادره علي ان تخبره
وصلو الي بيتهم وترجلو من السياره خرج حمزه من الوكاله واتجهه اليهم كما جري زين ايضا احتضنه فضالي وحمله بين يديه واتجهه داخل المنزل
ثم حمل عاصي والدته بين يديه واتجهه بها ايضا داخل المنزل
اغلق حمزه السياره وحمل المقعد وتتبعهم وتالته حسنه بالحقاءب
ارقدها في فراشها ودثرها بالغطاء جيدا
عاصي:حمد لله علي السلامه يا ست الكل ثم قبل يدها
نظرت له بكل حب ولكنها زاغت بعيناها تريد ان تسأله عنهم استشعر هو سؤالها
انتي بتسألي عن غمزه وغزل يا ماما هما فوق انتي عايزاهم اومءت برأسها بمعني الموافقه
عاصي:حاضر هما مايعرفوش اننا جينا هانطلع نجيبهم ليكي حالا يلا حمزه
اتجهو الي الاعلي وجدها حمزه في المطبخ تعمل لها نسكافيه وبجانبها لوزه الذي تركتها والدتها معهم حتي تحضر لهم الغداء
امسكها من يدها واتجها الي غرفته دون ان يتحدث
غزل:ايه يا حمزه استني النسكافيه هايدلق علي ايدي
دلف بها الي الغرفه اغلق الباب خلفه
حمزه: ايه اللي انتي لابساه وخارجه بيه بره ده
غزل:ماله بس ده فستان وانا مخرجتش بيه بره مانا لابساه في الشقه اهو
حمزه:لبسه فستان بحملات وقصير قدام اخو جوزك هو احنا في الشقه لوحدنا
غزل وقد تفهمت غيراته : انا ماخدتش بالي من كده حمزه فهمني براحه انا معرفش كل ده
حمزه : اتفضلي طب غيري هدومك دي امي جات تحت وبتسأل عليكو
غزل: بجد طب يلا افتحلي السوسته عشان اغير هدومي وانزلها بسرعه
حمزه وقد فهم ان والدتها قد حدثتها اقترب منها وهمس في أذنيها :زي ما لبستيه لوحدك اقلعيه لوحدك
غزل:و هي تعطيه ظهرها كده برضو تزعلني منك يا حمزه ياعني مش عايز تساعدني طيب هاروح اخلي غمزه تفتحاهلي هي
ثم اتجهت لتخرج فجذبها من خصرها وضمها اليه بقوه
حمزه :بتقولي ايه يا عنيا تروحي فين انتي مش هاتخرجي من هنا بالمنظر ده تاني تعالي يا ختي اما افتحاهلك انا
ولو لمحت بس دمعه واحده من عيونك ها قطعت كلامه حين التفتت اليه وهي بين احضانه ونظرت في عينه بكل حب ممزوج بخجل ولكنها تشجعت ثم همست
غزل:ها ايه هاتعمل ايه يعني
حمزه:هاعمل كده ثم اخذها في قبله انسته ما كان قادم اليه
//////////***/*******/////
توجه الي غرفته عندما لم يراها بالخارج
وجدها تقف امام الخزانه فاتحه حقائبها ترتب ملابسها بجانب ملابسه ولكن ما ادهشه انها مازلت مرتديه قميصه
اقترب منها ووقف بجانبها وهمس
عاصي:بتعملي ايه في دولابي
غمزه:اظن انو مبقاش دولابك لوحدك مش انت قولت ان كل حاجه هنا بقت بتاعتنا احنا الاتنين
عاصي:اممم طبعا الا انتي بتاعتي انا لوحدي
اندهش من جرأتهاحين التفتت اليه وامسكت تيشرته بيدها وهمست
غمزه:طب ما انت كمان بقيت بتاعي انا لوحدي مش كده ولا ايه
رفع لها حاجبيه مستفهما: والله علي حسب بقي هاتفضلي هاديه وكيوت كده ولا هاتقلبي قطه متوحشه تاني بصراحه انتي مش مضمونه يا حبيبتي
غمزه:انا بالنسبه ليك قطه
ضمها اليه واحكم غلق يده حولها :انتي احلي قطه شافتها عنيا قوليلي بقي ماقلعتيش قميصي ليه لما هدومك جاتلك
غمزه:بصراحه اصله عاجبني اوي
عاصي:دا ايه الرضا ده كله بركاتك يا ست روقيه
ضحكت ضحكه رنانه اسلبته كل ما تبقي داخله من صبر فالتهم كرزيتها بكل رقه وحب ثم همست في اذنه
غمزه: عاصي انت قولت هاتسيبني لحد ماتعود عليك ممكن تصبر لحد ما نبقي لوحدنا في شقتنا ومحدش يجرح خوصصيتنا
تفهم هو عليها وهتف: ممكن طبعا يا روحي من بكره هابدأ في ترتيب كل حاجه بس يلا دلوقتي بقي غيري هدومك والبسي حجابك عليكي عشان امي عايزه تشوفك تحت
غمزه:طب اطلع بره بقي عشان اغير هدومي
عاصي:هو مين ده اللي يطلع بره دانا قتيل الاوضه دي النهارده ومش خارج من هنا غير وانا رجلي علي رجلك ضحكت هي فهتف
عاصي:لاء بقولك ايه انتي تنسي الاتفاق ده خالص انا كده مش هاقدر اصبر خالص
//////////////////////////
دلفو اليها فقابلتهم بكل فرحه وحب اقبلو الفتايات عليها وجلسو بجوارها وبدؤو يتحدثون ويمرحون معها مما اسعد عاصي وحمزه جدا
تركوهم هما معها واتجهو للاسفل ليجلسو في الوكاله مع والدهم دلفو عليه كان شاردا
عاصي:ايه يا حج انت مش معانا خالص
فضالي: ايه بتقول حاجه ياعاصي
عاصي :احنا قولنا حاجات وانت مش معانا خالص
فضالي:سيبوني في حالي انا مش عارف هالقيها منين ولا منين
حمزه :مالك بس يا حج ايه اللي مضيأك كده
فضالي:لو قولتلكو كلامي مش هايعجبكو
عاصي: انا عارف انت بتفكر في ايه بس ماتقلقش احنا مهتمين بيها وحامينها كويس
فضالي:انا عارف بس مش مطمن للي جاي لو مكانش عيب كنت جابتها هي وامها واقعدتهم في بيتي
حمزه:وامي يا ابا انت مش بتفكر فيها خالص كده
فضالي :شوفت يا عاصي اهو اخوك بدء يفهمني غلط اهو يابني امك اشيلها فوق دماغي العمر كله بس دي ست ضعيفه ولوحدها محتاجه تحس بالامان
قطع كلامهم دخول زين عليهم
زين:بابي تيتا روقيه طالعه عندنا تاني هي وتيتا توحه
وقف فضالي ليقابلهم ولكنه توقف حين نظر له ابناءه ثم تكلم
فضالي: اطلع انت يا عاصي معاهم
عاصي:لاء معلش اطلع انت يا حج اقله تدخل ترتاح في اوضتك شويه واحنا هانقعد شويه علي مانقفل ونحصلك
خرج فضالي من الوكاله تحت نظرات حمزه المستشاطه غيظا
حمزه: شيافك ساكت كده والمضوع جاي علي هواك
عاصي: موضوع ايه اللي علي هويا ابوك مش صغير عشان تفكر فيه كده ياحمزه
حمزه:ابوك لو اتجوزها امك هاتموت يا عاصي انت ناسي اللي هي فيه ولا ايه
عاصي :اللي انا شايفه ان امكك حاسه ان اللي هي فيه ده تكفير عن زنبها انت مش فاكر كانت
كارهه البنات وامهم اذاي ودلوقتي حباهم اذاي
حمزه: اما نشوف المقابله دي هايحصل فيها ايه
عاصي:طب خد بقي يا خويا الملفات دي جبتهالك معايا من الشركه وعايزه مرجعات من سعادتك
وبدؤو يتحدثو في الشغل وما سوف يفعلوه في تجهيز شققهم وجلب العمال اليها وايضا تغير العفش
//////////*********///////
اما عند فاطمه دلف عليها فضالي وهم معه وجدهم يجلسون حولها وغمزه تطعمها بيدها
فضالي:ايه الجمال دا كله بقي انا بقي عندي كل القمرات دول منورين بيتي مع القمر الكبيره
تبسمت هي له فهذه اول مره تسمع منه هذا الكلام نعم تلعم انه يجاملها من اجل ما هي فيه ولكنها احبته منه
اكمل هو معايا ضيوف جايين يشوفكي اتفضلي يااما توحه تعالي يا ام يا غمزه ادخلي
توحه :الف سلامه عليكي يافاطنه ربنا يقومك بالسلامه يا حبيبتي
روقيه:سلامتك يا فاطمه الف سلامه
ابتسمت هي لهم ونظرت الي غمزه حتي ترحب بوالدتها وجدتها وتأتي لهم بواجب الضيافه
تفهمت غمزه عليها وذهبت الي المطبخ لتساعد حسنه في جلب بعض العصائر والحلويات واتبعاتها اختها
اشارت فاطمه بعيناها الي روقيه حتي تقترب منها
فبكت من اجلها نعم كانو اصدقاء في شبابهم وكانت تعلم انها من فرقت بينها وبين حبيبها ولكنها كانت صديقتها والان لم تتفهم ماتريده
روقيه بدموع :ياحبيبتي عايزه ايه بس انا مش فاهمه.
فضالي:عايزكي تيجي تقعدي جانبها يا روقيه
ذهبت سريعا اليها واحتضنتها ثم جلست بجانبها وهي تمسح دموعها
فتحت كف يدها ببطيء واشارت لها فوضعت روقيه يدها في كفهاابتسمت هي الي زوجها واشارت له ان يضع يده هو الاخر
امسك هو الاخر يدها الاخري فأغلقت يدها علي يداهم معا
فسحبت روقيه يدها سريعا من تحت يده
تزمرت هي وظهر الغضب علي وجهها سريعا فاجتذبت توحه يد ابنتها ووضعتها مره ثانيه بين يداهم وهتفت
توحه:ربنا يشفيكي يا بنتي ان شاء الله
فضالي:قاصدك ايه يا فاطنه عايزه ايه
دلف في هذه الاثناء الفتايات ورأو يد والد ازوجهم وهي ممسكه بيد والدتهم وعليها يد زوجته
نظرت فاطمه اليهم بفرح ثم نظرت الي روقيه
روقيه: مش فاهمكي عايزه ايه يافاطمه بدءت تحرك بأصابعها خاتم فضالي الفضه الذي يلبسه
فضالي:عايزاني اقلع الخاتم ده هزت رأسها بمعني لا ثم نظرت الي دبلتها التي تلبسها في يدها
فضالي:عايزه تقلعي دبلتك طب ليه
اشارت له بأن يفعل اجتذب هو دبلتها من يدها وكان هذا وقت دخول عاصي وحمزه
حمزه: هوفي ايه مالكم واقفين كده ليه
نظرت هي له بغضب حتي يصمت ثم عاودت النظر الي زوجها مره تانيه اجتذب فضالي الدبله من اصبعها
فضالي:اهيه ياستي قلعتهالك انتي ناويه تخلعيني ولا ايه يا فاطنه ههههههه
ضحك الجميع علي ما قاله الاب
ولكنهاتشبثت بيد روقيه جيدا نظرت إليه بمعني ان يلبسها لها نظر هو لها نظره طويله
ولكن روقيه سحبت يدها منها بسرعه وهتفت ايه اللي بيحصل ده يلا يا ماما احنا لازم نمشي
صرخت فاطمه وبدأت تهز في رأسها بمعني الرفض فوقف عاصي امام روقيه وهتف
عاصي:استني بس شوفيها عايزه ايه يعني يرضيكي الحاله اللي هي فيها دي
فضالي:تعالي يا روقيه محدش هنا هايغصبك علي حاجه انتي مش عايزها
رجعت مره تانيه وهي دامعة العينين نظرت فاطمه الي فضالي بأن يلبسها دبلتها
فضالي:يعني انتي راضيه عن اللي هايحصل ده يا فاطنه انتي عايزني اتجوز روقيه
اومءت له بمعني الموافقه فأرجع دبلتها مره تانيه في اصبعها ثم هتف
فضالي:طب خلي دبلتك في ايدك وهي لو موافقه هاجبلها اللي هي عايزه طبعا
روقيه:لاء طبعا انا مش موافقه ثم خرجت سريعا من الغرفه قبل ان تصرخ مره ثانيه لم تنتظر والدتها ونزلت علي الدرج متجهه الي بيتها مره اخري
جري بناتها خلفها ولكن ازوجهم منعوهم من الخروج ونزل عاصي خلفها
دقت بابها سريعا فتحت لها لوزه الخادمه ودلفت للداخل وهي تبكي دخل عاصي من خلفها وجلس بجانبها علي الاريكه
عاصي: انتي بتعيطي ليه دلوقتي ماحدش هايخصبك علي حاجه انتي مش عايزها
روقيه:من فضلك اسكت يا عاصي انت مش عارف حاجه
لاء يا روقيه عاصي عارف كل حاجه هتف بها فضالي القادم من الخارج ممسك بيد والدتها
روقيه:ايه عارف ايه انت حكيت ليه ايه بالظبط اسمع يا عاصي اوعي تصدق اي حاجه وحشه عن امك امك كانت احسن ست في الدنيا
عاصي:اناعارف ان امي احسن ست في الدنيا بالنسبه ليا علي الاقل وابويا عمره ما حاول انو يشوه صورتها قدامي واللي حصل زمان انا ماليش اني احاسب او اسأل حد فيه
روقيه :تمام انا بقي عايزه اعرف ايه اللي يخلي فاطمه تعمل كده وهي في الحاله دي
فضالي:بصي يا روقيه عاصي حاكلنا واحنا راجعين عن اللي حصل امبارح واكيد هي فكرت في ده عشان خايفه عليكي
روقيه:لاء يا عبد الرحمن انا مش موافقه واذا كان علي ورثي فأنا هاكتبه لبناتي وهما عندكو احموهم ذي ما انتو عايزين لكن انا لاء
عاصي:اولا انتي مش هاتعملي كده
ثانيا دا مش سبب عشان ترفضي انتي قولتي ان سالم حاطك في دماغه من ساعة اخوه مامات
روقيه:يابني انا مش صغيره عشان اتجوز انا عندي ٤٥سنه
تبسم عاصي لها وهتف:يعني اصغر من امي بخمس سنين علي فكره اللي يشوفك مايقولش انك عندك ٣٥ سنه دانا ببقي مكسوف وانا بقولك يا حجه ولا ياحماتي هههههههه
روقيه:اسكت ياعاصي ايه الكلام ده
فضالي:هههههه ماتتلم ياواد ماتكسفهاش
روقيه:بردو لاء انا مش موافقه وانا حره ومحدش هيقدر يغصبني علي حاجه انا مش عايزها
توحه:لاء يا روقيه انا هاغصبك وانا موافقه
روقيه:ايه اللي بتقوليه ده يا ماما لاء طبعا مش هيحصل
توحه:وهتعملي ايه بعد ما اموت وتبقي لوحدك