You cannot copy content of this page
الرئيسية روايات كاملة سكريتره ولكن، للكاتبه نسرين زين،مصرية

سكريتره ولكن، للكاتبه نسرين زين،مصرية

سكريتره ولكن، للكاتبه نسرين زين،مصرية 

” الفصـــل الآول”

صحيت من النوم زي ما بصحي كل يوم علي صوت ماما العالي وهي بتزعق وتقولي قومي يا بنتي كفايه نوم كده الضهر هيأذن انتي تفضلي صاحيه طول الليل قدام الزفت ده وتنامي طول النهار
قومت من النوم وقعدت افرك في عيني وانفخ واقول يا فتاح يا عليم هو كل يوم الموال ده احنا مش هنخلص
قومت من ع السرير بالعافيه وطلعت من الاوضه لاقيت ماما واقفه في المطبخ صبحت عليهاودخلت اتوضيت وصليت الضهر لانه كان أذن فعلا ودخلت لماما المطبخ علشان اسمع اصطباحة كل يوم
الام: يابنتي حرام عليكي نفسك وصحتك وقعدتك اللي مالهاش لازمة طول الليل قاعده قدام النت انتي مبتزهقيش مبتشوفيش شكلك بقي عامل ازاي وتخنتي ازاي من القاعده
رديتعليها وقولتلها طب قوليلي اعمل ايه بقالي 3 سنين متخرجة كورسات وخدت شغل وقدمت انا تعبت من كتر التقديم في وظايف ومحدش معبرني ولا حتي حد فكر يقولي تعالي انتي اتقبلتي
ردت عليا ماما بمواعظها الجميله يابنتي لازم تخرجي انتي هتفضلي قاعدالي كده لا حد بيشوفك ولا بتشوفي حد انزلي دوري ع شغل يمكن حد يشوفك ويتقدملك
بصتلها باستغراب وقولتلها انتي بتقولي ايه يا ماما امشي في الشارع اقول عريس يا محسنين ليه هو انا للدرجة دي عنست
قالتلي عنستي ايه يا بت انتي بس اللي قدك فاتحين بيوت ما اصحابك كلهم اتجوزوا وانتي اللي قاعدالي كده زي البيت الوقف
بصتلهابصدمة كبيرة وقولتلها بيت وقف بصراحة الكلام معاكي يا ست الكل يفتح النفس ع الحياه انا اروح اقعد قدام المخروب احسن
فتحت الكمبيوتر وفتحت النت صديقي الوفي من ساعه ما اتخرجت ومابقاش ليا اي اصحاب طبعاالدنيا بعدت كل الناس عن بعض ومابقاش ليا اي صحاب وماليش غير واحدة بس اللي قريبه مني وهي صحبتي من ع النت
دخلت النت وفتحت الفيس بوك واول حاجة عملتها لما دخلت فتحت شات مع اسما اقرب صديقه لياواكتر واحدة بتسمعني وبتفهمني بعد ما صبحت عليها واطمنا علي بعض لاقيتها بتقولي مالك مش مظبوطة
قولتلهايعني هو في ايه في الدنيا مظبوط ما انا عامله زي البيت الوقف
قالتلي ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده
لقيت دموعي بتنزل مني غصب عني وقولتلها حاسه اني تعبت من كل حاجة وحاسه ان كل الابواب مقفله في وشي كل ما اقدم في شغل محدش يعبرني انا عارفه ان اكيد ربنا عاينلي حاجةكويسه بس انا بجد تعبت ونفسيتي مبقتش قادرة استحمل مافيش في حياتي اي جديد مبعملش اي حاجة غير اني بنام وباكل وبقعد ع النت اكتر من كده مبعملش دورت كتير علي شغل بس كل الابواب مسدودة انا مش عارفه انا عملت ايه في دنيتي علشان اتعاقب اوي كده
لاقيتهابترد عليا بطيبتها المعتاده وبتقولي اوعي تيأسي ولا تقنطوا من رحمة الله اكيد ربنا عايزلك الخير ولسه نصيبك ماجاش وكل حاجة بتيجي في وقتها
قولتلهاونعم بالله بس انا فعلا تعبت ومبقتش قادرة دايما لوحدي وحاسه اني مخنوقه انا كرهت البيت والقاعده فيه وكرهت البلد كلها ظروفها مش سامحة باي حاجة خالص لا شغل ولاجواز انا حاسه بجد ان فيا عيب اذا كانت امي نفسها بتقولي انك عامله زي البيت الوقف الناس بره بتقول عليا ايه
ردت عليا وقالتلي حرام عليكي انتي لسه 24 سنه امال اللي عندهم 30 يقولوا ايه يابنتي انتي لسه صغيره عيشي سنك وحياتك مستعجله ليه ع المسئوليه
قولتلها انا مش مستعجله بس انا نفسي حاجة تغير مجري حياتي لاني بجد تعبت منها وانتي عارفه اني مش بفكر في الجواز بس ع الاقل اثبت ذاتي ونفسي المجتمع قافل علينا وكاننا مش موجودين شهادتي واخداها من 3 سنين ورامياها ماستفدتش بيها باي حاجة وبجد تعبت ومبقتش قادرة استحمل
قالتلي استهدي بالله وان شاء الله ربنا يكرمك وتشوفي كل حاجة كويسه
قولتلهايارب يا اسما لاني بجد تعبت
بدأت انا واسما نتكلم سوا وحاولت تخرجني من اللي انا فيه وفعلا عرفت بدمها الخفيف ومرحها انها تخرجني من الجو ده
مكنتش بعمل اي حاجة غير اني اتكلم معاها وكنت بقضي النت مابين الفيس والتنقل بين المواقع اي حاجة تضيع الوقت وبس كتير كنت بحس بالملل منه بس ماليش حاجة تانيه اعملها غيره
وكانت حياتي بتمر بشكل روتيني جدا وكنت مستنيه معجزة من ربنا سبحانه وتعالي تغيرلي حياتي
بس ياتري المعجزة هتحصل ولا هفضل زي ما انا محلك سر ؟!

تقييم المستخدمون: 5 ( 2 أصوات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *