رواية انتي روحي

الفصل الثامن عشر من رواية **انتي روحي **

****************************************

خرج الطبيب من غرفة الاسعاف فهرول اليه انس و عبدالرحمن ليعرفو ماذا سيتحدث الطبيب

**انس ها طمني ديما عامل ايه
**الطبيب الحمدلله هي ضربات قلبها ارتفعت بشكل موفاجا بس قدرنا نرجعو لوضعو الطبيعي يعني انو ينبض بشكل سليم بس لازم تاخدو بلكم منها و ممنوع الانفعال علشان الموضوع ده لو اتقرر ممكن الضرر يبقا اكبر من كده هي هتنام هنا للصبح لحد منتاكد ان الحاله استقرت يلا الحمدالله علي سلامتها
**عبدالرحمن الله يسلمك
**********************************************
دخل انس الي الغرفه التي تنام فيها ديما وجدها نائمه بفعل الموسكن جلس علي الكرسي بجانبها و هو يتامل وجهها الشاحب اخذ يعاتب نفسه علي ما فعله بها
**انس انا ايه اللي عملتو فيكي يا ديما ايه اللي خلاني اوصلك للحاله دي وضع يده علي يدها و تحدث قائلا
**انس اوعدك يا ديما اني مش هزعلك تاني حقك عليا انا غلطان في حقك بس انتي متستسلميش و قومي الالم و عيشي حياتك بشكل تاني انا هكون معاكي و مش هسيبك ظل يتحدث حتي غفا علي الكرسي وهو ممسك بيدها

في الصباح فتحت ديما عينيها و نظرت تجاهه وجدته نائم علي الكرسي حركت يدها من بين يديه احس بحركاتها فرفع راسه و نظر اليها
**انس انتي كويسه يا ديما
**ديما اه الحمدلله
**انس انا اسف
**ديما متعتذرش لو سمحت انا اللي انفعلت متلومش نفسك علي حاجه
كاد انس ان يتكلم عندما فتح باب الغرفه
**عبدالرحمن ازيك يا ديما عامله ايه يا حبيبتي
**ديما انا الحمدلله يا بابا متشغلش بالك
عبدالرحمن بعتاب كده يا ديما تقلقيني عليكي
**ديما معلش يا بابا مكنش قصدي
**عارف يا حبيبتي اهم حاجه انك كويسه ونظر الي انس نظره تحذيريه و
**انا مش عايزك تنفعلي بالطريقه دي تاني ماشي يا حبيبتي
*ديما حاضر يا بابا
**عبد الرحمن انتي شوايه و هتخرجي بس لازم تاخدي العلاج بانتظام انتي فهمه و بلاش مبحبوش يا ديما علشان صحتك تمام
***ديما بتافف حاضر يا بابا
عبدالرحمن انا معرفتش ماما علشان متقلقش
كل هذا و كان انس يتابع الحوار نظرا له عبدالرحمن ليخرج من الغرفه فخرج و استاذذن عبدالرحمن و خرج خلفه

في الخارج وقف انس مع عبد الرحمن يتحدثان
**عبد الرحمن اسمعني يا انس انا مش عايز اعرف ايه اللي حصل بينك و بين ديما بس اللي خلاها توصل للحاله اللي هي كانت فيها دي بسبب الانفعال و اظن هي مش هتنفعل كده لوحدها اللي عايز اقولو انك تعرف تتعامل معاها كويس اظن انا عرفتك قبل كده و حظرتك انك تخلي بالك ممنها و علشان مطولش عليك دي اخر مره هحظرك فيها لو ديما وصلت للحاله دي تاني بسببك انا هاخدها بيتي و مش هتعيش معاك تاني مفهوم
**انس مفهوم يا عمي انا اسف و الموضوع ده مش هيتقرر تاني
تركه عبدالرحمن و ذهب الي مكتبه
اتجه انس الي ديما مره اخري
***********************************
في غرفة ديما
** ديما انس انت فين ده كلو انا عايزه اخرج من هنا
**انس حاضر بس لما الدكتور يطمني عليكي
**ديما و هو انت مش دكتور
**انس بببتسامه اه انا دكتور بس انا دكتور اطفال و كل دكتور وله تخصصه ها ايه بقا مالك زهقانه ليه
**ديما انا مبحبش جو المستشفيات ده
في دكتور تقول اللي انتي بتقوليه ده
**اه انا وبعدين انا دكتوره صيدلانيه مش دكتوره في المستشفي
**انس اممم ماشي يا حياتي بس اصبري شويه بس لحد ما الدكتور يجي
**ماشي انس انا عايزه عصير
**ضحك انس و قال
**بس كده حاضر من عيوني
**ديما تسلملي عيونك
اطلق انس صفيره عاليه
**انس ايه كمية الحلويات دي يا دمدوم
ديما خلاص بقا يلا روح هاتلي العصير
**انس حاضر يا روحي

خرج انس ليحضر العصير الي ديما ولكن تفاجاء بصديقته ندي
**ندي ازيك يا انس ايه اللي جابك هنا مش انت في اجازة شهر العسل ولا ايه ولا العسل خلص بدري
**انس لو سمحتي يا ندي ياريت متتعديش حدودك معايا انتي فهمه
ترك انس ندي تشتعل من الغضب و تتوعد له
**ندي ماشي يا انس ان ماوريتك مبقاش انا ندي

احضر انس العصير و زهب الي ديما
في الغرفه

**انس خدي يا ستي اهو العصير اللي طلبتيه
**ديما مالك يا انس في حاجه ديقتك انت كنت كويس من شويه
**انس لا يا حبيبتي انا كويس
في هذه اللحظه ات الطبيب ليفحص ديما و يسمح لها بالخروج
**الطبيب حمداله علي سلمتك يا مدام ديما
**ديما الله يسلم حضرتك هو انا هخرج امته
**الطبيب هتخرجي النهارده بس لازم تخدي العلاج في موعيده و في حقن فيتامين لازم تخديها لمدة اسبوع بس لحد مترجعي لحلتك الطبيعيه
نظرت له ديما بصدمه
**ديما لا حقن لا كلو الا الحقن انا ممكن اخد دوا او حبوب لكن حقن لا
تحدث انس قائلا
**يا ديما يا حبيبتي متخافيش دي لمدة اسبوع بس علشان متتعبيش تاني
نظرت له ديما ولم تتحدث
*****************************************
عادو الي المنزل و ادخل انس ديما الي الغرف لتنام قليلا و ذهب الي المطبخ ليحضر لها الطعام لحين تستيقظ من النوم

بعد مرور ساعه كان انس قد اعده الطعام و اخذه و دخل الي ديما ليوقظها من النوم لكي تاكل
**انس ديما يا حبيبتي يلا علشان تاكلي انا عملتلك شربة خضار يلا يا روحي اصحي
**ديما بتململ في الفراش مساء الخير يا حبيبي
**انس بحب مساء الجمال يلا علشان تاكلي
**ديما ايه ده شربة خضار بس انا مش جعانه
**انس احنا قولنا ايه
**ديما حاضر هاكل بس مش كتير
**انس ماشي يا روحي كولي اي حاجه علشان الدوااللي هتخديه
عندما تحدث انس عن الواء انخطف لون ديما من الخوف من الحقن
**ديما بخوف لا بس انا هاكل بعد شويه بس سبني انام استلقت علي الفراش لتنام امسك يدها انس و قال
**متخافيش يا حبيبتي مش انتي بتثقي فيا
**ديما اه بس مش بثق في الحقن
**انس بضحك لا متخافيش يا ستي جربي ها ايه رايك
***ديما لا انا بخاف من الحقن و عندي فوبيا منها
***انس كلي انتي بس و بعدين نتكلم ماشي
**ديما بتوتر ماشي
بعد قليل انتهت ديما من تناول الطعام و اخذ انس الصينيه و ذهب الي المطبخ و غسل الاواني و اخذ العلاج من الثلاجه و اتجه الي الغرفه مره اخري
نظرت ديما الي العلاج بخوف ثم قالت
**انس انا هدخل الحمام ماشي
**انس متتاخريش
**ديما حاضر و ذهبت الي الحمام وهي ترتعش خوف من هذه اللحظه ديما يا ماما اعمل ايه انا لو شفت البتاعه دي وهي بتغرز في جسمي هموت طب اعمل ايه احسن حاجه خليني هنا احسن بس انس مش هيسبني
بعدقليل استمعت الي طرقات علي الباب
**انس يا ديما انتي كويسه
**ديما ها اه كويسه ثواني و هخرج

error: